Vi gör glass i alla dess former här på Triumf Glass. Vi mixar råvaror och formgjuter på burk, pinne, strut och rån. Vi har fem linjer som vi kör i tvåskift, på nätterna diskar vi av allt och bygger om linjerna.
Vi är fem på underhållsavdelningen samt två elektriker. Maskinoperatörerna utför också operatörsunderhåll som att smörja nipplar, rengöra och ställa om maskiner.
Vi hade ett annat underhållssystem innan, systemet var gammalt och vi var ganska missnöjda med det. Det var inte särskilt användarvänligt, saker var svåra att hitta och det hela ledde till att folk slutade använda det.
Då uppstod istället isolerade öar av information, det var Excel, papperslappar, muntliga informationsöverföringar, ja man glömde ju hälften. Till sist fick vi prioritera alla saker vi hade i huvudet. Vi tittade på Idus och vi kände direkt att systemet täckte våra behov nu men även i framtiden.
Nu har vi allting samlat i ett system vilket förbättrat allt betydligt för oss. Vi har kanske inte gjort någon skrytsam underhållsresa men det är tillräckligt för oss. Vi har lagt in maskinparken, förebyggande underhåll och kontroller.
Nu har vi ett stående veckomöte där vi går igenom alla öppna arbetsorder, under mötet delar vi ut jobben utifrån vem som har tid. Vi kan också när som helst gå in och titta på vem som har tid att göra ett jobb om läget förändras.
Vi hade två dagars introduktion med Idus på plats hos oss. Vi kom snabbt fram till ett bra resonemang kring hur vi skulle tänka om vårt underhållssystem. Vi sade att vi inte behövde göra för mycket på en gång, vi skulle bara komma igång och lära känna vårt behov under tiden som vi introducerade systemet i verksamheten lite försiktigt.
Det var lätt att lägga upp enheter, förebyggande underhåll och reservdelar, allt var enkelt och intuitivt, man lärde sig under tiden som man använde systemet.
Produktionen började använda felanmälningsformuläret direkt, det blev inget motstånd alls. Vi köpte en stor touchskärm till linjerna, när någon upptäcker ett fel så går dom upp och skriver in felet. Vi på underhåll kan överblicka läget i produktionen och börja prioritera i arbetsorderstocken och avsätta resurser.
Det viktigaste är att bara komma igång, allt behöver inte vara hundraprocentigt redan från början. Behovet var att ge underhållsavdelningen ett hjälpmedel för att hålla koll maskinparken och alla jobb.
Blir något fel så kan man alltid gå tillbaka och rätta felet senare, oavsett om det gäller maskinparken, en arbetsorder eller något annat.
Redan efter någon månad började vi få in bra historik som vi kunde dra nytta av.
Produktionen tar sitt ansvar för att hålla igång driften. Ja, alla tar sitt ansvar, alla på företaget vet om att ifall något är fel så lägger man in det i Idus så att det kommer åtgärdas. Vi har skickat ut information till alla, även cheferna anmäler fel på fastigheten genom Idus. Många är flitiga och tycker till och med att det är kul.
Vi har hittat en lagom nivå att börja felanmäla på, man skriver bara in namn och fritext, skulle underhåll ha några följdfrågor kan vi alltid kontakta beställaren. Vi på underhåll kan sedan placera felet på rätt enhet, det tar inte många sekunder.
Vi har börjat att lägga in underhållsinstruktioner på maskinerna också. Om någon är sjuk så kan vi göra varandras jobb, det har blivit en mycket positiv kunskapsöverföring. Det finns mycket att hålla reda på, revisioner, certifieringskrav och mycket annat. Folk kan gå i pension innan andra tekniker hinner ta del av erfarenheten och lära sig, nu finns allt i systemet.
Vi utgick ifrån behovet och bygger succesivt på systemet. Vi har årliga revisioner där vi behöver redovisa vad vi gjort för underhåll, vilka kalibreringar och olika kontroller som är utförda. Nu kan vi med stolthet visa upp allt på ett mycket enklare sätt.
Nu vill vi få in mer förebyggande underhåll och våra årliga underhåll på all utrustning. Vi vill också få in alla företag som vi anlitar och har kontakt med.
I framtiden behöver vi inte vara helt beroende av någon för att ta reda på var man beställer något eller från vilket företag en reservdel kommer. Beställningspunkterna är viktiga och kommer påminna om att något är på väg att ta slut, det kommer att bli jättebra.
Mattias Strid, arbetsledare underhåll och Thomas Westerberg, servicetekniker.
Hämta vår implementeringsguide!
En Bonuschecklista ingår också.
När du lämnar din e-post behandlas den enligt Idus integritetspolicy
Hämta vår implementeringsguide!
En Bonuschecklista ingår också.
När du lämnar din e-post behandlas den enligt Idus integritetspolicy
Genom att använda idusonline.se accepterar du vår integritetspolicy.