TePe tillverkar munhygienprodukter på en högteknologisk anläggning i Fosie utanför Malmö. I produktportföljen finns allt från tandborstar till tandtråd, mellanrumsborstar och EP-tandstickor.
2018 bestämde sig TePe för att ta ett grepp om underhållet och valde då Idus som leverantör av underhållssystem. Vi har besökt TePe för att se var de är på sin underhållsresa och vad nästa steg är.
-Jag har varit på TePe i sju år säger Mats. Jag började som tekniker och ett par år senare kom min dåvarande chef och berättade att vi skulle starta i gång ett underhållssystem med mig som delansvarig och sedan dess har jag jobbat med att förbättra vårt underhållssystem.
–Önskemålet var att få ordning på reservdelslagret samt inköp av reservdelar. Det var väl lite ”vilda västern” tidigare, säger Jonas, som varit på TePe i 37 år i olika roller, men som nu jobbar som support för underhåll och reservdelar.
-Teknikerna skrev då, i bästa fall, beställningar på papper. Vi hade en beställningslista i vårt intranät. Det funkade till viss del, men långt ifrån hur vi ville ha det. En del missades och det blev väldigt många akutbeställningar. I värsta fall så blev det långa leveranstider, säger Mats.
– Vi hade dålig överblick, säger Jonas. Alla och ingen beställde reservdelar och uppföljning var nästan obefintlig. De flesta var överens om att något behövde hända.
-Mycket har blivit betydligt bättre, även om vi har långt kvar. Det är inte lika ofta produktionen står stilla p.g.a. reservdelsbrist, underhållssystemet har blivit ett viktigt verktyg och hjälpmedel för oss.
-När vi drog i gång var en del operatörer och tekniker, av naturliga skäl, skeptiska till vad och varför vi ville använda ett underhållssystem. Det var ju enklare att gå till whiteboardtavlan för att felanmäla eller ringa en mekaniker, nu skulle vi använda dator eller telefon i stället.
-Man hade varit lite dålig på att ”sälja” in systemet framförallt bland våra tekniker, så när Mats och jag tillsammans med en tidigare kollega tog över, så började vi i en uppförsbacke. Ingen av oss visste riktigt i vilken ände vi skulle börja, säger Jonas.
-Idag funkar det bra. Nu använder operatörerna webbportalen, vissa har t.o.m. laddat ner appen till sin telefon och det är mycket som flyter på ganska bra.
-Vi var ju alla noviser i det nya underhållssystemet, så vi började småskaligt med 4-5 tekniker uppe på tandborsttillverkningen som en typ av pilotprojekt. Här fick vi bra och nyttig input från både operatörer och tekniker och kunde börja bygga upp ett arbetssätt, säger Jonas.
-Med tiden blev såklart våra tekniker tryggare och mer noggranna med att både skapa och fylla i sina arbetsorder. Om en kollega hade missat så fick han höra detta från kollegorna, eftersom de ville kunna läsa vad som var gjort på maskinen senast, säger Mats.
-Nu kör alla tekniker i TB & IDB-produktionen för fullt och det går framåt. Nu kan de knappt leva utan systemet, säger Mats. Han som var mest tveksam inför det nya systemet, är idag den som är mest frågvis och intresserad av att det skall bli bra.
-Vi har bättre koll på vårt avhjälpande underhåll med mer statistik och historik än vi hade innan. Med statistiken kan vi också bli ännu bättre på vårt förebyggande underhåll.
-Det vi tittar på just nu är antalet timmar vi lägger på respektive maskin och hur många arbetsorder som faller ut per maskin, det är den statistiken vi följer just nu.
-Vi har ungefär 300 punkter/maskiner att felanmäla på just nu, säger Mats.
-Även inköp av reservdelar har vi fått mer kontroll över. Såklart dyker det upp oförutsedda saker även hos oss, men det mesta fixar vi smidigt och det förekommer inte lika mycket akutbeställningar längre.
-Vi jobbar mycket med beställningspunkter och uppdaterar artiklar varje vecka. Ett exempel är att vi nu ser tydligare vad vi behöver ha på lager eller inte. Vissa artiklar rör sig väldigt sällan och vissa rör sig mer. Vi har över 6 500 artiklar i underhållssystemet, så vi har haft en del att stå i.
-Vi har kvar några äldre maskiner, som jag tror är från 1975 och det fanns inte mycket digital dokumentation på den tiden.
-Mats har scannat in en mängd dokumentation från pärmar för att vi ville ha detta digitalt, men efterhand som vi moderniserar maskinparken får vi nu dokumentationen digitalt, säger Jonas.
-Vi har även lagt in dokumentation till varje maskin som SharePoint-länkar, vilket underlättar för tekniker eller andra som behöver komma åt information. Nu kan vi smidigt ta fram info i appen eller via datorn. Produktionen rullar ju 24/7, så även när vi inte är på plats så skall dokumentation finnas lättillgängligt.
-När vår utveckling och konstruktionsavdelning tar fram nya maskiner så försöker de, så långt det är möjligt, att använda reservdelar vi redan har i befintliga maskiner som cylindrar eller givare t.ex.
– I slutet av projektet blir vi inbjudna för att tillsammans gå genom exv. kritiska reservdelar och var vi ska lägga fokus på FU.
-En del av våra maskiner är egendesignade och specialtillverkade, där vi har en del specialanpassade reservdelar som kan ha väldigt långa leveranstider. Vi vill ha koll på detta i ett tidigt skede säger Jonas.
-Vi har vill integrera underhållssystemet med vårt ekonomisystem, vilket bl.a. underlättar för oss när vi attesterar fakturor, att det sker automatiskt när vi levererar in ett inköp. Det kan säkert finnas en del andra fördelar också, avslutar Mats.
Hämta vår implementeringsguide!
En Bonuschecklista ingår också.
När du lämnar din e-post behandlas den enligt Idus integritetspolicy
Hämta vår implementeringsguide!
En Bonuschecklista ingår också.
När du lämnar din e-post behandlas den enligt Idus integritetspolicy
Genom att använda idusonline.se accepterar du vår integritetspolicy.